- Tenta Juni 2019
- 1. Vilka 4 planer ingÄr i PBL?
- 2. Vilka & hur funkar de 2 Typfall av planering & genomförande?
- 3. Vilket pĂ„stĂ„ende saknar stöd i 4 kap PBL? âïž
- 4. Vad innebĂ€r Planbesked & Planeringsbesked? đ
- 5. NĂ€r kommunen Ă€ger mark, hur vĂ€ljer dom vem som ska fĂ„ bygga? đ€
- 6. Vilket kostnadsansvar fĂ„r kommunen lĂ€gga ut pĂ„ exploatören? đŠ
- 7. Hur upprĂ€ttas & förvaltas en gemensamhetsanlĂ€ggning? đ°
- 8. Markexploateringsprocessens vĂ€rdeutveckling pĂ„ marken đ€
- 9. Ett radhusomrĂ„de behöver en parkering, hur kan det göras? đ
- 10. Hur berĂ€knar man Exploateringsvinst för mark, markĂ€gare och exploatör? đž
- Tenta 2021-03-11
- 1. Vilka aktörer har vi att göra med vid markexploatering & deras roller? đšâđš
- 2. Hur ser detaljplansprocessen ut för ett större bostadsprojekt? đïž
- 3. Kommunala dokument & hur man kollar intresse för att exploatera ett omrĂ„de đșïž
- 4. Stökig frĂ„ga om huvdmannaskap avseende VA och gator đ€Šââïž
- 5. Vilka krav fĂ„r ett exploateringsavtal innehĂ„lla? đ
- 6. Vilken eller vilka av nedanstaÌende planbestaÌmmelser saknar stoÌd i 4 kap. PBL?
- 7. Marköverföring - Hur den genomförs och ersĂ€ttningsregler? â€ïžâđ©č
- 8. BerĂ€kna exploateringsvinsten frĂ„n RĂ„tomt â Exploaterade tomt
- SmĂ„tt & Gott đŹ
TOOLBOX đ§°Â (Juno & Rainy Mood vibe)
â StjĂ€rnor som hjĂ€lpte mig med svar â
Gabriel Bonnevier & Ulf Nilsson!! (Starz)
Tenta Juni 2019
1. Vilka 4 planer ingÄr i PBL?
PBL innehÄller bestÀmmelser om fyra typer av planer. Vilka Àr dessa och vilken funktion har de? Vilken eller vilka av planerna Àr bindande?
- Regionplan
- Ăversiktsplan
- Detaljplan Visar/bestĂ€mmer hur marken i âdetaljâ skall avĂ€ndas. Besvarar vad som Ă€r allmĂ€n mark, kvartersmark, vattenomrĂ„de. FastighetsgrĂ€nser, byggnaders höjd, antal lĂ€genheter och om ett omrĂ„de ska bli park. Detaljplanen ĂR juridiskt bindande.
- OmrĂ„desbestĂ€mmelser Görs för omrĂ„den som inte Ă€r detaljplanelagda. Syftet Ă€r att redogöra hur viss mark ska anvĂ€nads. Görs dock inte för alla omrĂ„den som saknar DP, men fungerar som ett komplement till DP. Kan som DP ligga till grund/visa att bygglov bör ges â Ăr juridiskt bindande.
Omfattar störst omrĂ„de av de fyra planerna, primĂ€rt kan större och kommunövergripande reglering ske. Ăr EJ juridiskt bindande.
Ăversiktsplanen omfattar större omrĂ„den inom en kommun och indikerar hur kommunen avser att utveckla omrĂ„den. Vissa omrĂ„den I ĂP kan ha en större detaljeringsgrad, sk. fördjupad översiktsplan. Ofta nyttjas ĂP som underlag till investerare.
Ăr EJ Juridiskt bindande
2. Vilka & hur funkar de 2 Typfall av planering & genomförande?
Planering och genomförande av en markexploatering sker huvudsakligen enligt fyra typfall. Beskriv de fall dÄ projektutvecklaren Àr aktiv och hur detta pÄverkar planprocessen, markförvÀrv och genomförandeavtal.
Ej aktiv đŽ | Aktiv đ | |
Kommun đ§ââïž | Ej Aktiv explotör
Kommunal Mark | 1ïžâŁÂ â
Aktiv Exploatör
Kommunal Mark |
Exploatör đ· | Ej aktiv Exploatör
Exploatör Ă€ger mark | 2ïžâŁÂ â
Aktiv Exploatör
Exploatör Àgermark |
3. Vilket pĂ„stĂ„ende saknar stöd i 4 kap PBL? âïž
- OmraÌdet ska vara tillgaÌngligt foÌr underjordisk avloppsledning.
- Projektet ska innehaÌlla vissa laÌgenhetsstorlekar som efterfraÌgas i kommunen.
- Strandskyddet upphaÌvs foÌr delar av ett omraÌde.
- LaÌgenheterna ska upplaÌtas med viss andel hyresraÌtter och viss andel bostadsraÌtter foÌr att skapa social blandning i omraÌdet.
4. Vad innebĂ€r Planbesked & Planeringsbesked? đ
Planbesked
- Exploatörer ansöker om planbesked hos kommunen
- Syftet Àr ansöka om att ett visst omrÄde skall detaljplanelÀggas
- Besked ges inom 4 veckor, dÀr negakande besked frÄn kommunen mÄste ha rÀttslig grund.
Planeringsbesked
- Söks av kommunen hos lÀnstyrelsen, dÄ kommunen vill vidta ÄtgÀrder som strider mot lÀnstyrelsens ansvar att beskydda frÄn ÄtgÀrder i frÄga.
- Juridiskt bindande besked ges inom 4 mÄnader
- Ă tgĂ€rder kan innefatta â riksintressen, strandskydd, skydd mot Ă„tgĂ€rder som kan skada mĂ€nniskors hĂ€lsa eller miljön.
5. NĂ€r kommunen Ă€ger mark, hur vĂ€ljer dom vem som ska fĂ„ bygga? đ€
MÄnga svenska kommuner Àger mark som Àr lÀmplig för exploatering. Ofta sÀljs inte marken direkt till potentiella exploatörer utan en annan typ av avtal tecknas. Vad kallas detta avtal och vad innebÀr det? Enligt vilka huvudprinciper görs urvalet av den exploatör som fÄr ingÄ avtal med kommunen? Ge exempel pÄ motiv till varför en kommun vÀljer nÄgon av principerna.
Markanvisningsavtal
- Ger exploatören ensamrÀtt att förhandla om marken i enlighet med avtalets grunder.
- Ekonomiska faktorer kan bestÀmmas om eller om viss ska överförs, vem som ansvarar för sanering.
Vem fÄr avtalet? = TÀvling eller direktanvisning
Antingen gör kommunen en direktanvisning eller upphandlar avtalet mha. en tÀvling bland exploatörer. Direktanvisning innebÀr att kommunen utser exploatör direkt.
Generellt Àr huvudbedömning vid Upphandling/tÀvling pris, kvalité eller en kombination av bÄda.
DÄ tÀvlingen utsÀtter konkurrens bland exploatörer Àr det mer fördelaktigt för kommunen, men det krÀvs dÄ att projektet Àr attraktivt och att reglerna Àr för tÀvlingen Àr tydliga. Detta krÀver mer förarbete och tid frÄn kommunens sida.
NĂ€r man gĂ„r efter kvalitĂ© kan det frĂ€mja god bebyggelse, vara mer hĂ„llbart och bĂ€ttre för stadsbilden som helhet. DĂ€remot följer pris vs kvaltiĂ© âThe law of deminishing returnsâ, vilket betyder att majoriteten av vĂ€rdet existerar nĂ€r man gĂ„r frĂ„n 0 â 1. Dvs. En skola vs en fin skola.
DÀrav kan det vara mer fördelaktigt att i vissa sammanhang att helt upphandla efter pris, dÄ det Àven minimerar den finansiella risken för kommunen.
6. Vilket kostnadsansvar fĂ„r kommunen lĂ€gga ut pĂ„ exploatören? đŠ
Vilket eller vilka av nedanstaÌende krav faÌr ett exploateringsavtal innehaÌlla?
a)Â ExploatoÌren ska oÌverlaÌta mark foÌr en ny foÌrskola utan ersaÌttning
- Exploatör ansvarar ej för social infrastruktur, villkoret anses Àven oskÀligt om ingen ersÀttning utgÄr till exploatören.
- DÀremot Àr detta i högsta grad en komersiell överenskommelse, sÄ Àven om det strider mot lagen sker detta idag.
b)Â ExploatoÌren ska bekosta den del av en ringled som ligger naÌrmast det bostadsomraÌde exploatoÌren kommer att delta i utbyggnaden av.
- Om investering möjliggör eller förbÀttrar framkomligheten till exploateringsomrÄdet Àr detta villkor rimligt. Kan omrÄdet anvÀndas som man tÀnkt sig utan investeringen? Om nej, Àr detta rimligt.
c)Â Kommunen laÌter anlaÌgga en park i anslutning till exploatoÌrens projekt som exploatoÌren daÌrefter faÌr betala kostnaden foÌr.
- Exploatören kan stÄ för denna kostnad, om det anses avgörande för planens genomförande.
- Ej rimligt om exploatören svarar för en kostnad som redan uppstÄtt.
7. Hur upprĂ€ttas & förvaltas en gemensamhetsanlĂ€ggning? đ°
Ett fritidshusomrÄde ska byggas ut och med hÀnsyn bland annat till den nÀrliggande badsjön beslutas det att en gemensam avloppsanlÀggning behövs. Beskriv kortfattat vad en gemensamhetsanlÀggning Àr, de villkor enligt anlÀggningslagen som gÀller för bildande av anlÀggningen, de tvÄ huvudsakliga förvaltningsformerna och hur kostnaderna ska fördelas mellan de ingÄende fastigheterna.
GemensamhetsanlÀggning
Ett omrÄde och/eller anlÀggning, vilken Àgs gemensamt av flera fastigheter.
GemensamhetsanlÀggningen förvaltas genom:
DelĂ€garförvaltning đ€ Samtliga beslut behöver fattas enhĂ€lligt â Ej optimalt nĂ€r mĂ„nga âolikaâ fastighetsĂ€gare ingĂ„r i GA;n Föreningsförvaltning đȘ§ Majoritet styr, kan utveckla stadgar och förvaltnings ramverk. Villkoren som behöver uppfyllas
1) BĂ„tnadsvillkoret
2) LĂ€mplighetsvillkoret
3) Opinionsvillkoret
Andelstal upprÀttas för byggande & drift av anlÀggningen, dÀr andelstalen skall representera kostnaden för byggande/uppförande och drift/underhÄll/anvÀndning för varje enskild fastighet fastighet.
 8. Markexploateringsprocessens vĂ€rdeutveckling pĂ„ marken đ€
VÀrdet pÄ en fastighet stiger (förhoppningsvis) efterhand som plan- och exploateringsprocessens olika faser avslutas. Beskriv de olika stegen i vÀrdeutvecklingen schematiskt i text och bild.
PÄgÄende markanvÀndning - RÄmark
- Fördjupade översiktsplan
- Planbesked
â Detaljplan antas
HÀr stiger det förvÀntade markvÀrdet fram tills detaljplanen antas, detta Àr ett riskfyllt steg som tar lÄng tid.
RĂ„tomt = đ°đ°đ°
- Planering och genomförande för essentiell infrastruktur
- VÀgar & logistik dras till omrÄdet
Innan man defacto kan bygga pÄ marken, behöver man planera, dimensionera och samordna med relevant infrastruktur för att kunna utföra byggnation. Idag gÄr det inte att bygga hus som saknar vatten, avlopp eller fiber för delen.
Tomtmark = đ°đ°đ°đ°
- Marken kan nu bebyggas
- Intensifiering av kostnader för att bli en bebyggd fastighet.
Efter tomtmarken Ă€r klar och man börjar byggnation sĂ„ brinner det i knutarna. đ„ NĂ€r man drar igĂ„ng projektet intesifieras kostnader och det projektet blir kostsamt att bromsa.
Bebyggd Fastighet = đ°đ°đ°đ°đ°
- VÀrde av ny markanvÀndning
9. Ett radhusomrĂ„de behöver en parkering, hur kan det göras? đ
Vid uppraÌttade av detaljplaner foÌr nya bostadsomraÌden ska kommunen i egenskap av planmyndighet se till det planeras in och saÌkerstaÌlls tillraÌckliga utrymmen foÌr parkering. Antag att kommunen tar fram en detaljplan foÌr ett radhusomraÌde (dvs smaÌ tomter utan plats foÌr bil paÌ den egna tomten). Hur kan kommunen se till att det reserveras utrymmen foÌr boendeparkering och trygga att dessa parkeringsplatser verkligen byggs och faÌr en ordnad skoÌtsel?
NÄgot osÀkert svar: MÄlet Àr att boende skall kunna parkera i omrÄdet, dÀrav kan denna plats ej bli allmÀnn mark, dÄ syftet med markanvÀndning skall vara för boendes fordon. (Inte allmÀnnhetens fordon)
Kommunen bör reservera plats pÄ kvartersmark för parkering sÄ att det Àr enda möjliga byggnationen. DÀrefter villkora bygglovet , dÀr man mÄste ha bildat en GA för parkeringen för att fÄ bygglov.
Förmodligen hade det nog varit smidigare att göra radhusomrÄdet till en samfÀllighetsföreningen, vilken parkering ingick i samfÀllighetsföreningsen gemensamhetsanlÀggning. Denna bör förvaltas enligt föreningsförvaltning. Andelstalen för byggande bör vara lika för samtliga fastigheter, samt. andelstalen för drift/underhÄll bör justeras efter antalet parkeringsplatser vardera radhus efterfrÄgar.
10. Hur berĂ€knar man Exploateringsvinst för mark, markĂ€gare och exploatör? đž
SkogsomrĂ„de intill en större stad â Nuvarande vĂ€rdering 10 milj. SEK Exploatör köper marken för 30 milj. SEK SĂ€ljaren visste ej att omrĂ„det enligt översiktsplanen var utsatt som utvecklingsomrĂ„de. TvĂ„ Ă„r senare var omrĂ„det detaljplanelagt.
Exploateringen genomförs & följande vÀrden konstateras under processen RÄtomtvÀrde: 50 milj. SEK Infrastrukturskostnader: 30 milj. SEK Husbyggnadskostnader: 70 milj. SEK VÀrde av ny bebyggelse: 200 milj. SEK
a) Hur stor blev exploateringsvinsten?
b) Hur stor del av exploateringsvinsten gick till (1) ursprunglig markÀgare & (2) till exploatören?
Tenta 2021-03-11
(Del 2)
1. Vilka aktörer har vi att göra med vid markexploatering & deras roller? đšâđš
DaÌ markexploatering sker aÌr ofta ett flertal aktoÌrer inblandade.
a) NaÌmn de tre aktoÌrer som vanligtvis har stoÌrst inflytande paÌ vad som haÌnder med exploateringsomraÌdet.
- Stat
- Kommunen
- Byggherre/Exploatör
b) Beskriv kortfattat de tre aktoÌrernas roller och uppgifter i olika faser av markutvecklingen samt hur de olika aktoÌrerna interagerar med varandra.
Beror pĂ„ typfall â om kommun / exploatör Ă€r aktiv eller icke aktiv.
Kommun
Har planmonopol, fastslÄr detaljplan, beviljar bygglov, ger planbesked till exploatör. SÀkerstÀller social och att kommunal infra kommer till tomten.
Byggherre
SÀkerstÀller efterfrÄgan och genomförande pÄ produkten, samordnar mellan parter
Stat
Bevarar riksintressen och att DP Àr okej, mark och rÀttighetsfrÄgor via LM, bildar GA
c) Vilka av aktoÌrernas aktiviteter paÌverkar markens vaÌrde? PaÌ vilket saÌtt paÌverkar de vaÌrdet?
ByrÄkratin (Kommun & Stat)
Fördjupad ĂP â RĂ„tomtmark
Tomtmark (Kommun & Byggherre)
RĂ„tomt â Tomtmark
Bebyggd Fastighet (Byggherre*)
Tomtmark â FastighetsvĂ€rde
d) NaÌmn ett par andra aktoÌrer som ocksaÌ kan vara involverade vid markexploatering. VarfoÌr kan det vara viktigt att aÌven dessa har en roÌst i sammanhanget?
PrimĂ€rt grannar, dĂ„ det Ă€r genrellt Ă€r dem som Ă€r framtida bostadskonsumenter. Detaljplanen kan överklagas av grannar och allmĂ€nheten, dĂ€rav Ă€r det viktigt man fĂ„r med dom pĂ„ tĂ„get dĂ„ majoriteten av markvĂ€rdet och risken i projektet sker fram tills detaljplanen Ă€r antagen. (andra parter MiljoÌorganisationer, ByggentreprenoÌrer & konsulter)
2. Hur ser detaljplansprocessen ut för ett större bostadsprojekt? đïž
Arbete med uppraÌttande av ny detaljplan paÌgaÌr foÌr ett stort bostadsprojekt (ca 800 laÌgenheter) inom ett skogsomraÌde som aÌgs av ett byggbolag. OÌversiktsplanen anger dock att omraÌdet ska bevaras obebyggt. Dessutom ligger en mindre del av planomraÌdet paÌ mark som naturvaÌrdsverket har klassat som riksintresse foÌr naturvaÌrd. Den planerade exploateringen bedoÌms ha en âbetydande miljoÌpaÌverkanâ.
a. Innan en detaljplan av ovanstaÌende karaktaÌr kan antas, vilka huvudsakliga moment maÌste planprocessen minst innehaÌlla?
(Notera att detta Àr ett större projekt, vilket behöver MKB och granskning av slutgiltigt förslag)
- Planbesked
- Planprogram
- Strategisk miljoÌbedoÌmning
- SamraÌd (baÌde kring planfoÌrslag och planprogram)
- Granskning
- Antagande
- MoÌjlighet att oÌverklaga
UtoÌver ovan naÌmnda saÌ maÌste det aÌven framgaÌ varfoÌr planen kommer att avvika fraÌn oÌversiktsplanen, enligt 5 kap. 7 § PBL och 5 kap. 10 c § PBL.
b. Vad av nedan staÌende maÌste enligt lag finnas i ett plan aÌrende av det aktuella slaget? Planbeskrivning? Gestaltningsprogram? Plankarta och bestaÌmmelser? MiljoÌkonsekvensbeskrivning? OmraÌdesbestaÌmmelser? Planprogram? Markanvisning?
â Â â Plankarta och bestaÌmmelser 4:30 PBL
â Â â MiljoÌkonsekvensbeskrivning 4:34 PBL
â Â â Planbeskrivning 4:33 PBL
3. Kommunala dokument & hur man kollar intresse för att exploatera ett omrĂ„de đșïž
En projektutvecklare oÌvervaÌger att koÌpa tvaÌ fastigheter och daÌr utveckla ett mindre flerbostadsomraÌde. Planen foÌr omraÌdet aÌr fraÌn 1909 och anger laÌttare industriomraÌde. I dag staÌr endast oanvaÌnda baracker och ett smaÌhus i daÌligt skick paÌ platsen. OmraÌdet ligger under inflygningen till Bromma och aÌr daÌrfoÌr klassat som ett riksintresse.
a. Vilket icke-bindande kommunalt dokument kan projektutvecklaren titta paÌ foÌr att faÌ en indikation paÌ kommunens intentioner foÌr omraÌdet? Vilken typ av information faÌs i dokumentet?
- Icke-bindande dokument = ĂP och Regionplan
- Region = Ej kommunalt dokument
b. Om projektutvecklaren ser att bostaÌder kan bli aktuellt i omraÌdet, men ocksaÌ inser att en planaÌndring behoÌver komma till staÌnd om omraÌdet ska kunna utvecklas foÌr bostaÌder, hur kan projektutvecklaren daÌ faÌ veta om kommunen avser att medverka till en utveckling av omraÌdet? Beskriv kortfattat vad denna typ av klargoÌrande innebaÌr.
TL:DR â Vad ansöker exploatör hos kommunen om för att förtydliga deras intresse att detaljplanera omrĂ„det?
Planbesked
- Exploatörer ansöker om planbesked hos kommunen
- Syftet Àr ansöka om att ett visst omrÄde skall detaljplanelÀggas
- Besked ges inom 4 veckor, dÀr negakande besked frÄn kommunen mÄste ha rÀttslig grund.
4. Stökig frĂ„ga om huvdmannaskap avseende VA och gator đ€Šââïž
Vid en detaljplanering med foÌrtaÌtning av ett aÌldre fritidshusomraÌde (med flera fastighetsaÌgare) ska det byggas ut gemensam infrastruktur i form av vaÌgar och va-system. Vilka olika alternativa regler och loÌsningar finns i lagstiftningen foÌr att ordna ansvar foÌr byggande, underhaÌll, drift och finansiering av anlaÌggningarna? Hur skiljer sig reglerna och loÌsningarna om det istaÌllet gaÌller en exploatering av ett nytt omraÌde daÌr flera stoÌrre professionella projektutvecklare aÌr involverade?
Enskilt Huvudmannaskap đ»
AL â GA för vĂ€gen & för avloppet
Andelstal byggnation â Baseras pĂ„ nytta
Andelstal för drift â Baseras pĂ„ nyttjande av anlĂ€ggningarna
Kommunalt Kommunalt (LAV & PBL)
VĂ€gen đŁïž
PBL 6:21 â Kommunen stĂ„r för drift och underhĂ„ll
PBL 6:24 â Kan ta ut avgift frĂ„n fastighetsĂ€gare för byggnation
Vatten đŠÂ
LAV 29 â Kommun fĂ„r ta ut avgifter för byggnation & drift/nyttjande
Exploatör â PBL
Vatten, Avlopp, VĂ€g đŁïžÂ đŠÂ
PBL 6:40 â Byggnation bekostas av exploatör/byggherre, frĂ„n överlĂ€mning bekostar kommunen drift & underhĂ„ll.
GÄr Àven att exploatör stÄr byggnation och upprÀttande av GA, som lÀmnas över till fastighetsÀgarna.
5. Vilka krav fĂ„r ett exploateringsavtal innehĂ„lla? đ
Vilket eller vilka av nedanstaÌende krav faÌr ett exploateringsavtal innehaÌlla? Motivera ditt svar (kortfattat!).
a) ExploatoÌren ska bekosta utbyggnad av gator och anordnande av parkmark inom planomraÌdet.
- Ja, Se PBL 6:40.
b)Â ExploatoÌren ska bidra med 2000 kr per laÌgenhet till kommunens utbyggnad av en ringled kring staden.
- Ja, gĂ„r att göra under vissa omstĂ€ndigheter â 6 kap. 40 § 2 st. PBL
- Om staten ska Ă€ga & underhĂ„lla ringleden = TRV vĂ€g â Kommun fĂ„r ej att ta ut ersĂ€ttning
c)Â ExploatoÌren ska bekosta de markarbeten inom kvartersmark betecknad S som kraÌvs foÌr uppfoÌrande av skolbyggnad.
- Nej, social infrastruktur â 6:41 PBL
6. Vilken eller vilka av nedanstaÌende planbestaÌmmelser saknar stoÌd i 4 kap. PBL?
a) Bygglov faÌr inte beviljas innan bullerskydd uppfoÌrts inom planens anvisade plats. (4:14)
b) LaÌgenheterna ska upplaÌtas med bostadsraÌtt.
c) Bebyggelsen maÌste bestaÌ av permanentbostaÌder.
d) Strandskyddet upphaÌvs foÌr delar av ett omraÌde â (4:17)
7. Marköverföring - Hur den genomförs och ersĂ€ttningsregler? â€ïžâđ©č
En detaljplan ska genomfoÌras bland annat genom att skapa en ny allmaÌn plats. Mark behoÌver daÌ oÌverfoÌras fraÌn en fastighet till en annan. Enligt vilka principer kan det ske och vilka ersaÌttningsregler gaÌller i de olika fallen? Vilket fall aÌr vanligast?
Genomförande
- Fastighetsreglering genom marköverföring â FBL
- Inlösen â PBL 6:14
ErsÀttningsregler
Det Àr samma ersÀttningsregler som gÀller i bÄda fallen dÄ detta blir förlustersÀttning. 4 kap i expropriationslagen.
4 â MarknadsvĂ€rde + 25% eller IntrĂ„ngsersĂ€ttning vĂ€rdeminskning + 25%
Vanligast Àr 5:18 FBL, dÄ ersÀttning blir vad parter kommer överens om.
8. BerĂ€kna exploateringsvinsten frĂ„n RĂ„tomt â Exploaterade tomt
En bonde aÌger en hage i utkanten av en stad. VaÌrdet av marken i paÌgaÌende markanvaÌndning foÌr jordbruk uppskattas till 5 mkr. Kommunen har pekat ut omraÌdet som âutvecklingsomraÌdeâ i oÌversiktsplanen. En exploatoÌr uppskattar att det finns tydliga foÌrvaÌntningsvaÌrden avseende kommande detaljplanering foÌr bostaÌder och koÌper marken foÌr 20 mkr. Efter koÌpet beslutar kommunen att uppraÌtta en detaljplan foÌr bostaÌder paÌ den aktuella marken. En exploatering genomfoÌrs. RaÌtomtvaÌrdet uppgaÌr i indelningsskedet till 60 mkr. (â Ej relevant / Nallen) DaÌ projektet staÌr klart har 30 mkr investerats i infrastruktur och 80 mkr i husbyggnad. FoÌrsaÌljningspriset foÌr den nya bebyggelsen uppgaÌr till 180 mkr.
a) Hur stor blev exploateringsvinsten?
b) Hur stor del av exploateringsvinsten gick till 1) ursprunglig markaÌgare och till 2) exploatoÌren?
SmĂ„tt & Gott đŹ
NÀr mÄste detaljplan upprÀttas?
4 kap 2-3 §§ PBL
Vad ingÄr i Detaljplanens dokument?
4 kap 30-34 §§ PBL
Detaljplanens omfattning och utformning
4 kap 30-37 §§ PBL
Obligatoriskt innehÄll i detaljplan
4 kap. 5 § PBL
AnvÀndning av kvartersmark och vattenomrÄde
4 kap. 5 § PBL
Vilka skyddsvillkor existerar vid inrÀttande av GemensamhetsanlÀggning?
Enskilda intressen
- GA mÄste vara vÀsentlig 5 § AL (Dispositiv)
- GA mÄste generera ett positivt vÀrde/bÄtnad - 6 § AL
- Ej stor opinion mot anlÀggningen -7 § AL
- GA ska lokaliseras sÄ intrÄnget minimeras- 8 § AL(Dispositiv)
Skydd för AllmÀnna intressen
- GA fÄr inte strida mot detaljplan eller omrÄdesbestÀmmelser- 9 § AL
- GA fÄr inte motverka framtida planlÀggning av omrÄdet eller föranleda olÀmplig bebyggelse- 10 § AL
- Generalklausulen: GA fĂ„r inte orsaka âolĂ€genhet av nĂ„gon betydelseâ - 11 § AL